Soalan 1
(a)Nyatakan undang-undang bertulis pertama yang diperkenalkan di Rom.
Hukum Kanun 12
Dikenali sebagai Papan Dua Belas
(b)Berikan tiga prinsip yang terkandung dalam undang-undang Rom.
Keadilan terhadap setiap individu
Hukuman berdasarkan bukti yang kukuh
Seseorang tidak hersalah sehingga terbukti bersalah
Semua manusia sama di sisi undang-undang
(c)Senaraikan tiga cabang undang-undang Rom. [ raknasi]
Undang-undang rakyat
Undang-undang natural
Undang-undang sivil
(d)Berikan dua sumbangan penting Maharaja Justinian
Pembentukan empayar
Seperti empayar Byzantine
Memperkenalkan pelbagai perubahan dalam pentadbiran
Kod Undang-undang Rom atau Undang-undang Justinian
No.2
(a) Nyatakan dua cara kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
(b) Senaraikan susun lapis masyarakat dalam kerajaan awal Asia Tenggara.
(c) Berikan dua pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan.
(d) Apakah cara yang digunakan oleh raja untuk mengukuhkan kedudukan mereka?
Jawapan(a)
Dibawa oleh golongan Ksyatria/tentera/askar
Pedagang /peniaga /vaisya
Brahmin/ sami/ pendeta
Pengambilan / penyerapan daripada budaya India
Jawapan(b)
Raja
Kerabatdiraja
Pembesar
Brahmin/ sami/pendeta
Rakyat
Hamba
Jawapan (c)
Gelaran raja
Raja berkuasa
Perintah raja merupakan undang-undang
Sesiapa yang melanggar perintah dianggap menderhaka
Raja merupakan bayangan tuhan
Konsep dewa-raja
Raja dipercayai mempunyai sakti
Jawapan (d)
Raja berkuasa mutlak dalam semua aspek pemerintah
Konsep dewa-raja
Unsur metos dan lagenda tentang asal usul raja
Melalui pelbagai istiadat seperti pertabalan raja
Raja berkuasa terhadap alam semesta
No.3
(a)Berikan maksud nasionalisme.
(b)Senaraikan faktor kemunculan nasionalisme.
(c)Nyatakan ciri-ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara.
(d)Apakah tuntutan gerakan dakyah pada tahap pertama gerakan nasionalisme di Filipina?
Jawapan (a)
Perasaan cinta akan bangsa dan negara
Membawa kepada gerakan membebaskan tanah air
Tidak terhad kepada pembebasan daripada cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing
Jawapan (b)
Dasar penjajahan Barat
Pengaruh agama
Karya kesusasteraan
Sistem pendidikan
Kemunculan golongan intelektual
Pengaruh media massa
Sistem pengangkutan dan perhubungan
Pengaruh luar
Jawapan(c)
Penentangan masyarakat secara terbuka
Bersifat setempat
Tidak berorganisasi
Isu kebudayaan
Isu agama
Isu hak peribumi
Dipimpin oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat dan Asia Barat
Menekankan kesedaran politik daripada tindakan politik
Menuntut supaya hak mereka dikembalikan
Menuntut taraf hidup mereka dibaiki
Tidak meminta kemerdekaan dengan segera
Jawapan(d)
Filipina dijadikan wilayah Sepanyo1
Bangsa Filipina diberikan hak seperti bangsa Sepanyol
Bangsa Filipina diberikan kèbebasan bersuara
No.4
(a) Senaraikan dua tokoh yang terlibat dalam Gerakan Kaum Muda.
(b) Namakan dua akhbar/majalah yang menjadi saluran perjuangan
Kaum Muda.
(c) Nyatakan dasar perjuangan Kaum Muda dalam Gerakan Islah.
(d) Nyatakan dua golongan yang menjadi sasaran kritikan Kaum Muda.
(e) Apakah halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda di negeri-negeri
Melayu?
Jawapan (a)
Syed Sheikh al-Hadi
Sheikh Tahir Jalaluddin
Haji Abbas Taha
Dr. Burhanuddin al-Helmy
Tok Kenali
Jawapan (b)
Al- imam
Neraca
Idaran Zaman
Saudara
Lidah Benar
Pengasuh
Al-Ikhwan
Jawapan (c)
Mendorong masyarakat Melayu membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
Menyampaikan idea
Menjana ajaran Islam dan sudut kemajuan dunia dan akhirat
Menggesa orang Melayu supaya memajukan politik ekonomi, sosial dan (PES) pendidikan
Semai sikap kritik penjajah
Kritik raja dan pembesar tidak berperanan majukan orang Melayu
Jawapan (d)
Penjajah
Raja
Pembesar Melayu
Ulama / kaum tua
Jawapan (e)
Tidak dibenarkan berdakwah
Perlu dapatkan kebenaran Sultan
Risalah Kaum Muda tidak dibenarkan masuk ke NNM
Pengaruh Kaum Tua yang menebal dalam masyarakat
[ rujuk soalan PPT 2009 untuk mengetahui markah max.]
Sekian dahulu.